Take your passion and make it happen

Idag på min lediga, reginga augustidag så söker jag lite jobb, lagar kyckling-curry med mamma och ska snart umgås lite med Evve. Regnet ger tillåtelse att bara vara. Ingen ångest någonstans. Augustimånaden betyder mycket för många. Kanske har man fått besked att man har kommit in på en skola eller utbildning. Kanske har man fått en egen lägenhet eller träffat den som får ens hjärta att slå snabbare. Eller så har man blivit av med jobbet eller en anhörig har fått en tumör. Man tror aldrig att det ska hända bland sig själv.
 
Ibland kan man vara så egoistisk och tänka mycket på sig själv och vad som är "bäst för just mig", men med åren så förstår jag att empati betyder så mycket mer och är så starkare än vad som rör om mig själv. Det finns dom stunder då jag baaara vill ängna mig åt att bidra och hjälpa, volentärarbeta och skänka pengar till behövande. Nästa dag siktar jag mot mina egna mål och drömmar som börjat bli allt mer tydliga. Jag ska bara skapa en bra kombo av allting. 
 
När jag var liten ville jag bli en servitris som strosade runt bland borden på restauranger. Madde skulle vara kocken, Evve skulle stå vid kassan och så jag, servitrisen. Matkällaren skulle restaurangen heta. Ni vet med mysbelysning, tegelväggar och goda röda viner. 
 
Jag gick handel i gymnasiet för att det var brett, serviceyrket verkade roligt och jag hade hört bra saker från vänner som hade gått där tidigare. Jag kände ingen i min klass jätteväl, så det var en nystart och modigt gjort! 
 
Vad jag har jobbat med därefter: på olika cafén, IKEA, på dagis, som städerska och i klädaffär. 
Istället för att tänka på vad jag inte vill syssla med så kan jag säga en liten del om vad jag verkligen vill: hjälpa andra, på ett eller annat sätt. Något som är viktigt. Inte vilken stekpanna man borde använda eller vilka färger som matchar din hudton, något mer globalt.
 
Det ska bli intressant att se vilka utbildningar jag kommer söka i vår. För innan dess ska jag ut på ytterliga en resa till Down Under och Nya Zealand. 24 dagar kvar innan avfärd! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0